پایان کار کن 76
1402/03/06 16:23
الهام اخوان در این فیلم در کنار جواد عزتی و هادی حجازی فر ایفای نقش کرد. اخوان سال بعد با حضور در دو سریال باخانمان و دودکش 2 توانست با دوایفای نقش متفاوت حضوری جدی در تلویزیون داشت. با اخوان در باره روند دوران بازیگریش و بازیگر شدنش گفت وگویی انجام داده ایم.
در میان فیلم های جشنواره دو سال قبل فیلم فجر دوزیست به دلیل ساختار و نوع روایت یک داستان پلیسی – عاشقانه بود .اما شیوع کرونا اکران فیلم را به تعویق انداخت . این مسئله را چگونه ارزیابی می کنید؟
دوزیست برای من جنبه های متفاوتی از بازیگری را به وجود آورد . جنبه ها و فضای متفاوتی که بسیار اثر گذار بود و برایم مهم بود که توانستم در کنار جواد عزتی بازی کنم. به طور حتم اگر دوزیست اکران می شد مسیر کاریم نسبت به حالا تغییر پیدا می کرد . شرایط کشور در دوساله اخیر به واسطه کرونا سخت و دشوار شده و مردم حال و روحیه خوشی ندارند و برای خودم این مسئله عدم اکران فیلم را یک نوع تقدیر می دانم و نمی شود برابرش مقابله کرد. خیلی وقتها در تنهایی حسرت این را می خورم که می توانستم در این مدت با اکران و دیده شدن دو زیست حداقل یکی دو فیلم دیگر بازی می کردم. حالا هم از بازی در سریال های با خانمان و دودکش و مخصوص تمرین جلوی دوربین پشیمان نیستم .
مریم فیلم دوزیست به لحاظ شخصیتی از خودتان دور بود؟ یا ایفای این نقش با توجه به تجربه اول بازیگری در نقش اول برایتان سخت نبود؟
برای من ایفای نقش مریم به واسطه دور بودنش از خودم بسیار جذاب بود و مجبور شدم شخصیتش را بسازم و برایش نوع نگاه ، کاراکتر و پوزیشن بدن طراحی کنم. البته دو معلم خوبم مثل بروز نیک نژاد و جواد عزتی در این راه کمکم کردم و مریم را طبق مختصات و نگرهای ذهنیم ساختمش . جدی بودن فضای فیلمم هم بسیار کمک کردم تا این مهندسی شخصیت کامل شکل بگیرد .
خودتان را بازیگر کمدین می دانید و یا قائل هستید در ایفای نقش های درام هم چنین میزان توانایی را دارید؟
این اظمینان را به کارم دارم که هم از پس ایفای نقش های کمدی و هم نقش های جدی بر می آیم.
یک کمدین زن باید در سینما و تلویزیون ایران دارای چه ویژگی هایی باشد که بتواند در کارش موفق باشد؟
به نظرم نباید در این بحث تفکیک جنسیتی داشت. کمدینی در کارش موفق است که محتاط و محافظه کار نباشد و وباید دارای جسارت و شجاع باشد که بتواند در قالب شخصیتی که ویژگی های طنز و کمدی دارد بازی کند . برخی از بازیگران در بازیشان مواظب این هستند که از کدام زاویه چهره شان بهتر است و یا نباید صورتش در صحنه شادی و یا غم دفرمه باشد. بازیگر موفق کمدی باید از این مسائل نترسد. بازیگری وظیفه اش نقش بازی کردن و رفتن در جلد شخصیتهای مختلف است . شخصیتی که می تواند ویژگی طنز ، جدی و یا فانتزی بودن هم داشته باشد.
قبل از حضور جدی در بازیگری چند سالی به عنوان منشی صحنه کار می کردید. این مسئله چقدر به شما کمک کرد که با شناخت کامل از فضای پشت و دوربین بازیگری را درست تر تجربه کنید؟
وقتی که به عنوان بازیگر در سینما فعالیت کردم یک بک گراند 12 ساله در حوزه منشی صحنه داشتم و هم درس کارگردانی را خوانده بودم .این عوامل به من کمک کرد که در کارم موفق شوم . منشی صحنه بودن این ویژگی را برای من به همراه داشت که به تمام صحنه و تمام رفتارها اشراف داشته باشم وحالا که بازیگرم به خوبی کارکرد هر دیالوگی را که باید بگوییم می دانم و دیگر نیازی به توضیح منشی صحنه ندارم و این خصیصه باعث شده که در کل زمان فیلمبرداری تمرکز کاملی داشته باشم.
نام سمندریان در آموزش بسیاری از بازیگران مطرح سینما، تئاتر و تلویزیون وجود دارد. برای شما حضور در کلاس های سمندریان چه دستاوردهای داشت؟
من در اصفهان تئاتر کار می کردم و به بهانه حضور در کلاس های استاد سمندریان به تهران آمدم و دو سال شاگردی ایشان را تا زمان مرگشان انجام دادم. متد بازیگری که در کلاس های ایشان آموختم امروز کمک حالم در بازیگری و بسیار کاربردی است. در سر کلاس ها استاد سمندریان با آن بیان رسا و شیوایش خاطرات زیادی را بیان می کرد و من هنوز آنها را حفظم و می دانم بازیگران بزرگ فعلی با چه سختی های به جایگاه امروزشان رسیدند و نباید از سخت کوشی دور شوم.
گفت و گو: احمد محمداسماعیلی
لینک کوتاه : https://honarafarinnews.ir/n/360