جامعه سرآمدان رسانه در «رسامد» دور هم جمع شدند
1402/05/21 20:12
علیرضا بخشی استوار | آثار بهزاد حاتم به مناسبت بیستمین سالگرد درگذشت مرتضی ممیز، این روزها در خانه هنرمندان ایران به نمایش در آمده است. در این نمایشگاه طراحیهای مختلف از بهزاد حاتم که مربوط به دورههای مختلف کاری این هنرمند است در معرض دید قرار گرفته است. تنوع این آثار به گونهای است که طراحی جلد و مجله، طراحی نشان، طراحی کتاب، و برخی از پوسترهای این هنرمند را در بر میگیرد.
اگر چه در بیشتر این طراحیها حاتم بیان منحصر به فرد خودش را دارد اما پوسترهای او به لحاظ شکل و سبک آثار بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.
حاتم از نسل و دورهای سر برآورده که پوستر یا اعلان را جدای از وجوه کارکردی آن یک اثر هنری مستقل میدانستند. نسلی که برای طراحی گرافیک و پوستر به عنوان یک شاخه مهم در حوزه هنرهای تجسمی اهمیت بسیاری قائل بودند و با برگزاری نمایشگاههای مختلف و البته نوآوری و بروز خلاقیت بر این اهمیت به شکل عملگرایانه صحت گذاشتند.
اگر چه بسیاری معتقدند فریدون آو به واسطه تحصیل در آمریکا، به نوعی با طراحیهایی که برای کارگاه نمایش انجام داد ذائقه گرافیکی ایرانیان را از زیباییشناسی تحت تاثیر شوروی به سوی زیباییشناسی آمریکایی برد اما این نگاه به شکل نانوشته و همزمان برای برخی از جریانهای گرافیک ایران رقم خورد.
نگاه مینیمالیستی و کمینهگرا به طراحی پوستر، در میان هنرمندانی که به شکل حرفهای کار طراحی گرافیک را انجام میدادند شکل جدی به خود گرفته بود و بیشتر آثاری که توسط این افراد و گروهها طراحی میشد، به نگرشهای مینیمال پایبند بود.
بهزاد حاتم نیز از این قاعده مستثنی نبود. او که طراحی پوسترهای تالار رودکی را به عهده داشت، پس از طراحی پوستری برای نمایش مروارید در کارگاه نمایش به طراحی پوستر برای این تالار پرداخت.
اگرچه بیشتر برنامههایی که در تالار رودکی برگزار میشد ماهیت مشخص و تکراری داشت اما تنوع آثار حاتم برای این اعلانها چشمگیر است.
او برای طراحی پوسترها از پس یک نگاه درست به کانسپت هر برنامه، به سادهترین المانها توجه میکند و با دگرگونی شکل این المانها و استفاده مناسب در کار طراحی همزمان زیبایی را چاشنی اطلاعات میکند. مثلا او برای یک برنامه رسیتال پیانو با ایجاد چند سطح و خط بر روی یک سطح سیاه شکل پیانو را برای مخاطبش تداعی میکند. این المان در نگاه نخست به سادگی دریافت نمیشود و کمی کنجکاوی بر میانگیزد اما به محض برخورد با عنوان اجرا، آن خطوط معنا پیدا میکنند و جدای از یک لذت بصری کار اطلاع رسانی نیز به درستی صورت میگیرد. اتفاقی که شاید مهمترین کارکرد طراحی پوستر باشد. یعنی اطلاعدادن از یک رویداد یا اتفاق همزمان با خلق یک زیبایی بصری.
یکی از برگه برندههای او شکل درست استفاده از ماده کار و ابزار است. او به ابزار کار و عناصر بصری دوران خودش مطلع است. مثلا او در برخی پوسترها از شابلون در طراحی استفاده کرده است. ابزاری که رابطه تنگاتنگی با آن دوران داشت. پوستری که او برای بزرگداشت شب درویشخان طراحی کرده به واسطه استفاده از شابلون وجه روزآمدی پیدا کرده است و این آگاهی نسبت به ابزار او را در بیان قدرتمند کرده است.
تماشای آثار حاتم بعد از حدود نیمقرن از خلقشان همچنان قابل تامل هستند چرا که به لحاظ بصری همچنان آثاری پیشرو هستند و نسبت به روزگار کنونی ما از کیفیت بالا و شاخصتری برخوردارند.
لینک کوتاه : https://honarafarinnews.ir/n/165