جامعه سرآمدان رسانه در «رسامد» دور هم جمع شدند
1402/05/21 20:12
حجت قاسمزاده معتقد است که فیلم سینمایی «روز ششم» در فضایی مرموز و پایبند به قوانین ژانر پلیسی ساخته شده است. مخاطب از تماشای فیلم راضی خواهد بود و عدم حضور این اثر در سیونهمین دوره از جشنواره فیلم فجر تنها به دلیل کجسلیقگی داوران بود.
حجت قاسمزاده اصل، کارگردان فیلم سینمایی «روز ششم»، در گفتوگو با پایگاه خبری هنرآفرین درباره این اثر سینمایی گفت: این فیلم، اثری در ژانر پلیسی ـ معمایی یا به نوعی تریلر است.البته از نوع رازآلودش، نه جنایی. این گونه هم در حوزه سینما و هم در حوزه ادبیات همواره برای من جذاب بوده و کار کردن دربارهاش را دوست داشتم. شیوهای که برای روایت برگزیدم کمی متفاوتتر از مدل معمولی فیلمسازی ایرانی است. با زمان دراماتیک و زمان واقعی بازی کردم و... قصه روز ششم برایم بسیار جذاب بود و دوست داشتم به صورت آکادمیک و پایبند به قوانین ژانر، این فیلم را بسازم.
او ادامه داد: این ژانر چه در سینما و چه در ادبیات این نقصان یا ویژگی را دارد که وقتی معمای قصه حل شود، برای بار دوم قابل دیدن نیستند. نویسنده و کارگردان باید سعی کنند لایههایی فراتر از قصه جاری در فیلم بگنجانند تا تبدیل به اثری یک بار مصرف نشود. شما فکر کنید رمان خوب «مرگ راجر آکروید» بعد از فاششدن اینکه راوی داستان کیست، چه جذابیتی میتواند داشته باشد؟ یا بیشتر فیلمهای نوآر و تریلر تاریخ سینما چرا بعد از فاش شدن گره اصلی داستان هنوز قابل دیدن هستند؟ این همان رازی است که گفتم نقصان و ویژگی این گونه و ژانر به حساب میآید.
قاسمزاده بیان کرد: علاوه بر جذابیت و کشش داستان باید معمای خط داستانی تا پایان روایت محکم پای برجا بماند و در پایان و زمانی هم که معما حل میشود بتواند مخاطب را شگفتزده کرده و راضی از صندلی بلند کند. چنین جریانی نیازمند به برقراری تعادل در تکتک اجزای قصه است. من برای حفظ تعادل در این فیلم بسیار تلاش کردم که هم قصه جذاب باشد هم شخصیتها دوست داشتنی بمانند هم بعد از گشوده شدن گره اصلی داستان همچنان چیزهایی برای بازکشف توسط بیننده وجود داشته باشد.
این کارگردان درباره موضوع قهرمانپروری در شخصیتپردازی کاراکترها گفت: قهرمان قصه یعنی کسی که دوستش داریم، نگرانش میشویم، دغدغههایش را دنبال میکنیم و از موفقیتش احساس رضایت میکنیم. منظور از قهرمان داستان، موجودی با تواناییهای فرازمینی نیست، موجودی است که دوست داریم از چرخه مشکلات جان سالم به در ببرد و موفق شود زندگیاش را که از مسیر تعادل خارج شده نجات دهد. این موضوع ارتباطی به ژانر ندارد و به یک ژانر از سینما محدود نمیشود. در تمامی انواع فیلمها این اتفاق میتواند رقم بخورد و اگر شاهد چنین چیزی نباشیم میتوان گفت که اشکال کار از نحوه شخصیتپردازی ما بوده است.
قاسمزاده درباره چگونگی انتخاب بازیگران کار گفت: من اعتقاد دارم که انتخاب نقش و بازیگر یک پروسهی توأمان است که هم نقش باید برای بازیگر مناسب باشد هم بازیگر برای نقش مناسب باشد. در غیر این صورت هم بازیگر نابود میشود هم کاراکتری که قرار است بازی کند از دست میرود. با رفاقت و سفارش نمیتوان بازیگری را برای نقش انتخاب کرد. من مصطفی زمانی را از سالها قبل میشناختم و فکر میکنم بهترین گزینه موجود برای ارائه این نقش بود. این موضوع درباره بهاره افشاری و امیر جعفری و مهران احمدی و افشین هاشمی که یکی از متفاوتترین نقشآفرینیهای خود را در این کار داشتهاند نیز صدق میکند و همینطور تکتک بازیگران فیلم روز ششم که توانستند نقشهای سخت فیلمنامه را جان ببخشند.
او درباره سختیها و چالشهای زمان فیلمبرداری فیلم گفت: باید بگویم که فیلمبرداری یک چالش هر روزه است. یعنی بهعنوان کارگردان هر روز با این سوال روبهرو میشوی که آیا چیزهایی که در خلوت خود به آنها فکر کردهای و نوشتهای، الان به شکل درست و کافی ترسیم خواهند شد؟ مشکلات روزانه معمولی وجود دارند که بهعنوان کارگردان باید هر لحظه آماده باشی با آنها به شکلی مواجه شوی که کار لطمه نخورد و... فیلمبرداری جنگ مدام برای ساختن آن چیزی که قرار بوده بسازی است. نمیتوانی کوتاه بیایی، نمیتوانی معامله بکنی، باید هر لحظه حواست جمع باشد که فیلمنامهات حین کار آسیب نبیند، مشکلات تولید به کار چیره نشوند و...
این کارگردان ادامه داد: ما بیش از 55 جلسه فیلمبرداری داشتیم که مصادف شده بود با همهگیری ویروس کرونا و ناچار بودیم که در پیک این بیماری کار کنیم. آن شرایط خیلی اضطرابآور بود. بهخصوص برای تیم ما که بهخاطر لوکیشنهای زیاد، تردد و استقرار بسیار در همه جای شهر داشتیم، اما خوشبختانه کسی از گروه ما به این بیماری مبتلا نشد و همهچیز خوب پیش رفت.
قاسمزاده بیان کرد: من تکتک پلانهای فیلم را دوست دارم و هیچیک را از دیگری سختتر یا پرچالشتر نمیدانم، زیرا اعتقاد دارم که همه پلانهای یک فیلم به یک اندازه ارزش دارند و هر کدام را حذف کنیم بخشی از فیلم ناقص میشود. درواقع همه پلانهاجزئی از اجزای یک فیلم واحد است. برای تکتکشان من و گروهم سختی بسیار به جان خریدیم. بسیاری از فضاها و لوکیشنهای روز ششم وجود خارجی ندارند و در طول فیلم و برای این فیلم ساخته شدند. هیچ پلان آسان یا بیچالشی در فیلم روز ششموجود ندارد.
او درباره عدم حضور «روز ششم» در سیونهمین دوره از جشنواره فیلم فجر گفت: در آن سال ترکیب هیئت داوران جشنواره بسیار نامناسب بود. خروجی نهایی جشنواره هم که همه دیدند. روز ششم مورد کجسلیقگی داوران وقت قرار گرفت و فرصت دیده شدن در جشنواره را پیدا نکرد. من به قواعد بازی جشنواره اعتقاد دارم. میدانم که باید به سلیقه داوران احترام گذاشت، اما در این مورد خاص و در مورد فیلم روز ششم، احترام کمتری برای درستی آرای داوران قائل هستم. شاهد بودید که این فیلم در قیاس با بسیاری از آثار دیگری که همان سال در جشنواره حضور داشتند از کیفیت بهتری برخوردار بود. فکر میکنم که فیلم من ناجوانمردانه کنار گذاشته شد.
قاسمزاده درپایان درباره زمانبندی اکران فیلم گفت: ما برای اکران فیلم آماده هستیم و امیدوارم که تعداد بیشتری از مردم بتوانند به تماشای این فیلم بنشینند. حتی یک نفر بیشتر هم به تماشای این فیلم بنشیند من خوشحالتر خواهم بود. این روزها بلیت سینما گران شده و تعداد کمتری از مردم به سینما میروند. تصمیمگیران گران کردن بلیت سینماها نمیپذیرند که تعداد زیاد بلیت ارزان از تعداد کم اما گران بلیتها، سود بیشتری دارد. کاری هم نمیتوان کرد. بههرحال شرایط امروز جامعه ما این است و فیلم من هم جزئی از همین جامعه است. من فکر نمیکنم مخاطب روز ششم ناراضی از سالن بیرون بیاید و همین برایم کافی است که تماشاگر از وقت و هزینهای که صرف کرده پشیمان نباشد.
لینک کوتاه : https://honarafarinnews.ir/n/1738