جامعه سرآمدان رسانه در «رسامد» دور هم جمع شدند
1402/05/21 20:12
این روزها نمایش تا اشکستان به واسطه ایام فاطمیه و شهادت حضرت زهرا(س) به کارگردانی حمید حرا در سالن اصلی تئاتر شهر روی صحنه رفته است. نمایشی بیگ پرداکشن با بیش از سی بازیگر و حضور گروه حرکت و فرم .
به گزارش"هنرآفرین" حمید حرا کارگردان تااشکستان در باره این نمایش و همچنین قابلیت های تاریخ صدراسلام برای تبدیل شدن به درام های نمایشی صحبت هایی انجام داد که می خوانید:
این دوره مهم تاریخ اسلام قابلیت های فراوان دراماتیکی برای تبدیل شدن به نمایش نامه و تئاتر دارد و می شود با شیوه های خلاقانه این واقعیت ها را کولاژ کرد و در متن کنار هم چید و یک اثر جذاب و دراماتیک را شاهد بود . نکته مهم در هم آمیزی این فکت های تاریخی با شرایط امروزی دنیا است و یک مخزن بسیارغنی در اختیار درام نویسان قرار داده که باید از این ظرفیت بهره برد .
جذب بیشتر مخاطب
درباره جذب بیشتر مخاطب برای تئاتر با اجراهای بیگ پرداکشن، با دکور فاخر و پر بازیگر باید بگویم ساده سازی نمایش و رفتن به اجرای نمایش های کم شخصیت و خیابانی ممکن است کار گروه اجرایی را سهل و آسان بکند ، اما نباید فراموش کنیم که نور ، دکور و موسیقی وآکسوار و سایر اله مان های تکنیکال نمایشی جزو جاذبه هایی است که مورد نظر تماشاگر است و اگر حذفش کنیم شاهد ریزش مخاطب خواهیم بود و آمارهای کاهشی تعداد مخاطبان در یک دهه اخیر این نظریه را تایید می کند. در نمایش تا اشکستان سوای استفاده از تمام جذایت های اشاره شده از تصویر و انیمیشن و کارهای فرمال استفاده کرده ایم. با این شیوه تمام حواس تماشاگر جذب فضای نمایش می شود و راحت تر می توان مفاهیم مورد نظر را به او منتقل کرد . البته در سبد اجرای صحنه ای کشور باید تنوع چه به لحاظ ژانری و چه به لحاظ نمایش های فاخر و جمع و جور وجود داشته باشد تا مخاطب قدرت انتخاب کردن داشته باشد .
دغدغه تولید تئاتر بزرگ
دغدغه چنین شیوه ای را داشتیم اما برایم اولویت اصلی نبود و با خط قرمزی که برای خودمان تعریف کرده بودیم معتقدیم بازیگری که می خواهد در یک نمایش دینی بازی کند باید باور به این قضیه داشته باشد ودر باره این رویکرد هیچ کوتاه نیامدم و بایستی حتما آنها که صحنه فاطمیه را بازی می کنند باید اعتقاد قلبیشان باشد این رویه سختگیرانه انتخاب هایم را محدود می کرد . لذا برای انتخاب چند بازیگر اصلی نمایش تحقیقاتی انجام دادم ، اما بازیگرانی که مورد نظرم بودند درگیر حضور در پروژه های دیگری بودند . بهر حال در این دور اول نمایش نتوانستیم از سلبریتی های مورد نظرم استفاده کنم و شاید در اجراهای بعدی این قضیه رخ بدهد.
استفاده از نام سلبریتی ها
افرادی به خاطر اینکه جیبشان را پر کنند نیازضروری دارند در بلیبورد نمایش یا فیلمشان نام یک یا چند سلبریتی را ردیف کنند . وقتی که من نیازی به این پول آوری کاذب ندارم لزومی احساس نمی کنم که حتما در بلیبوردم نمایشم نام سلبریتی ها را ردیف کنم . اسپانسرهای خوبی از نمایشم حمایت کردند تا من در دام چنین مسائل سطحی نیافتم .
اعتقاد به مضمون نمایش
معتقدم گروهی که قصد اجرای هر نوع نمایش را دارد باید نسبت به آن اعتقاد داشته باشد .در سالی از بازیگری دریکی از نمایش هایم استفاده کردم که نسبت به موضوع نمایش اعتقادی نداشت ودر بازی هایش هم این مسئله دیده می شد و به کیفیت بازی نمایش خدشه وارد کرده بود و از همه بدتر حس و حال بازیگران نقش های مقابلش را از بین برده بود و دیگر از چنین عواملی درکارم استفاده نکردم . البته قراردادهای گروه ما طبق تعرفه های خانه تئاتر است و دستمزدها به موقع پرداخت می شود تا عوامل به لحاظ میعیشت با چالشی مواجه نشوند . قصد داریم در اجراهایمان مفاهیم دینی را برای مخاطب ارائه کنیم و نمایش تا اشکستان چهارمین نمایشی است که با موضوع فاطمیه با همراهی گروه هنری سایه به روی صحنه میرود. به این نوع مخاطبان اطمینان می دهم در نمایش با یک داستان دراماتیزه شده و جذاب فارغ از هر گونه نگاه دینی کلیشه ای گل درشت مواجه خواهند شد. کار من در این نمایش روایت گری است و پرداختن به یک قصه پر چالش با رفت و آمدهای تکنیکال در بافت قصه است . هر مخاطبی با دیدن نمایش برداشت های خاص خودش راخواهد داشت و هیچگاه گل درشت حرفی از اسلام ومعصومین وغیره و ذالک در نمایشم مطرح نمی کنم .
مخاطرات تمرین در شرایط کرونایی
خوشبختانه شروع اجرا با عادی شدن شرایط کرونایی و آبی شدن شهرها توام شده است و با رعایت پروتکل ها هیچ مشکلی در تمرینات نداشته ایم و صاحب کار آن بالا از گروه حمایتش را انجام داده است و امیدوارم مخاطبان تئاتر به دیدن نمایش بیایند .
گفت و گو : احمد محمد اسماعیلی
لینک کوتاه : https://honarafarinnews.ir/n/227