جامعه سرآمدان رسانه در «رسامد» دور هم جمع شدند
1402/05/21 20:12
رامین سیار دشتی در تئاتر کارهای نسبتا خوبی را انجام داده است. بازی هایش ملا نصر الدین و یا نمایش تلفیقی و سورئال ماکاندو که جزو پر فروش ها و موفق های تئاتربود ونمایش کلاسیک سه خواهر و دیگران از جمله کارهای او است.او در سریال اجتماعی – پلیسی بعد از آزادی به کارگردانی باشه آهنگر یک شخصیت بازنده معتاد را بازی می کند که آی کیوی بالایش برایش به جای سود مندی ویرانگر بوده است.به گزارش "هنرآفرین" با رامین سیار دشتی گفت و گویی انجام شده که در زیر می خوانید:
استقامت مقابل دوربین
مهم ترین ویژگی که بازی در جلوی دوربین دارد بحث استقامت است . بازیگر در این شرایط یاد می گیرد که انرژیش را دخیره کند و برای کار در یک تایم بلند ضبط و فیلمبرداری با مدیریت درست از آن بهره ببرد . روزهایی است که صبح اول وقت سر صحنه فیملبرداری می روید و بعد از گریم شدن منتظر شروع کار هستید اما مسائلی پیش می آید که شاید بعد از ده دوازده ساعت جلوی دوربین بروید . اگر بازیگر نتواند به لحاظ روحی و جسمی خودش را آماده نگه دارد این بر کیفیت بازیش تاثیر گذار می شود . اما در تئاتر شما بازیتان روال ثابتی دارد و در مدت دو ساعت حضور در صحنه بازیتان را ارائه می دهید. درکار بازی جلوی دوربین ریزه کاری هایی وجود دارد که باید بازیگری که از تئاتر آمده آنها را بیاموزد .در تئاتر بازیگر با تداوم حسی روبه رو است . نقش را از ابتدا تا انتها در صحنه زنده جلوی تماشاگر بازی می کند .در تصویر این تدوام وجود ندارد و همه چیز تقطیع می شود و این تقطیع بازیگر را مجبور می کند یک رفتار و حس را چندین و چند بار تکرار کند . زمانی نیاز به حفظ راکورد رفتاری وجود دارد وکارگردان قصد دارد این وضعیت از چند زاویه فیلمبرداری کند . بازیگر باید در این شرایط تمام جزئیات رفتاریش را به ذهن سپارد و در موقع تکرار صحنه ها آنها درست ارائه کند .رسیدن به این شاخصه نیازمند به تمرین و تمرکز وآشنایی با این مدیوم است .
ایفای نقش در نمایش های بزرگ
بازی در نمایش هایی که بر اساس متن های بزرگ روی صحنه اجرا می شود ، برای بازیگران چالش برانگیز است . همه بازیگران علاقه دارند در این نوع نمایش ها توانایی هایشان را محک بزنند . برای من هم این کار خیلی جذابیت داشت. سلیقه شخصیم بیشتر معطوف به نمایش هایی است که تم فانتزی و فرم ، ژست و فیزیک بدنی تکیه دارد و در این شیوه کاری تجربیات زیادی در گروه تئاتری دون کیشوت به دست آورده ام. اگر بازیگر بخواهد در یک سبک و سیاق تابت خودش را محدود کند . طبیعی است که بازیش به یک نواختی می رسد و نمی تواند تمام توانایی هایش را بروز بدهد . علاقه دارم در دوران کاریم در فضا وفرم های مختلف نمایشی بازی کنم.
همکاری با محمد باشه آهنگر
یکی از نکات مهم در باره محمد باشه آهنگر اهمیت کار بازیگری برایش است. در این سالها با کارگردان های زیادی کار کرده ام هیچکدامشان با این اندازه نسبت به بازیگری حساسیت نداشته اند ومعتقد است باید بازیگر صد در صد انتظارش را از نقش ارائه کند وتا انتظارش برآورده نمی شد فیلمبرداری صحنه بعدی را شروع نمی کرد. این ویژگی برای بازیگر قوت قلب دارد ومی فهمد کارش برای کارگردان اهمیت دارد.امیدوارم سریال در زمان پخشش قسمت های بعدیش دچار جرح و تعدیل نشود .
بازی در نقش ممعتاد
درضمن ایفای نقش معتاد چالش های زیادی دارد و ممکن است به راحتی بازیگر را ببرد به سمت بازی های کلیشه ای. همیشه از رفتن به سمت بازی کلیشه ای اجتناب می کنم و می روم به سراغ مابه ازاهای واقعی از شخصیت که در دور و اطراف وجود دارد . خیلی از آدمها درگیر اعتیاد هستند بدون آنکه از چهره و فیزیکشان مشخص باشد. اولین نکته که برای بازی در نقش مهران نوریان مهم شد انجام تحقیق در باره افرادی بود که مواد اعتیاد آورمحرک دار مصرف می کردند و ویژگی های رفتاریشان را متوجه شدم . بخشی از داستان سریال در یک کمپ ترک اعتیاد جریان دارد . از هر طیف آدمی درگیر این نوع اعتیاد می توانید در این مکان ها ببینید. هوش و ذکاوتی در درون مهران وجود دارد . در طول قصه سریال متوجه می شویم اغلب شخصیت ها روی دیگری از خودشان بروز می دهند و آدم های شناسنامه داری هستند. به نظرم مهران شرارت هایی از خودش بروز می دهد و همسرش را در طول زندگی مشترک بسیار آزار داده است .آما آدم شریر و بد ذاتی نیست . رابطه او و برادرش محسن هم ویژگی خاصی دارد و علی رغم کل کل هایی که با هم دارند به صورت روال تمام تصمیمات را مهران می گیرد و محسن آن را عمل می کند.
گفت و گو: احمد محمد اسماعیلی
لینک کوتاه : https://honarafarinnews.ir/n/228