جامعه سرآمدان رسانه در «رسامد» دور هم جمع شدند
1402/05/21 20:12
به گزارش"هنرآفرین" پانته آ سیروس بازیگر سریال «برف بیصدا می بارد» با 6 فیلم سینمایی و 10 سریال که در کارنامه اش دارد یک بازیگر پرکار جوان محسوب می شود. او علاوه بر حوزه بازیگری یک نقاش حرفه ای و از شاگردان آیدین آغداشلو است.
با این بازیگربه بهانه پخش سریال «برف بیصدا می بارد» گفت و گویی انجام دادیم که می خوانید:
بعد از ایفای نقش زن اسطوره ای و تاریخی در سریال بانوی سردار، در سریال برف بی صدا می بارد با چنین زنی با خصلت های اسطوره ای مواجه شدم وهر دوی این نقش ها برایم کلی چالش ذهنی به وجود آوردند. بی بی مریم سریال بانوی سردار زنی از ایل بختیاری است و عمه گوهر سریال برف بیصدا می بارد زن با ایمان و متدینی است که بر اساس تفکر و اعتقاداتش دو فرزندش را روانه جبهه های جنگ می کند. مقایسه کنید شرایط آن روزگار را با شرایط زیست و حضور تکنولوژی و گوشی های هوشمند در زندگی مردم این دوره و زمانه که در کسری از ثانیه برای شما که از عزیز و یا فرزندتان دور هستید امکان ارتباط ایجاد می شود تا از حال و احوالشان اطلاع پیدا کنید. در آن دوران سوای نبود چنین امکانات ارتباطاتی، دو فرزند این زن در مهلکه پر از خشونت جنگ قرار گرفته اند و مادر از حالشان بی اطلاع است .
تجربیات زیستی در ایفای نقش
من برای ایفای عمه گوهر از دلبستگی ها و تجربیات زندگیم استفاده کردم . همه ماها گذشته ای داریم و این منحصر به جغرافیای خاصی نمی شود و همه مردم در تمام نقاط دنیا این گذشته را با خودشان به همراه دارند. برخی از آدمها فقط این گذشته را دارند و برخی دیگر به گذشته شان دلبستگی دارند . من جزو دسته دوم هستم و موقعی که به گذشته ام نگاه می کنم متوجه چیزهای زیادی می شوم که دوستشان دارم ودلم نمی خواهد فراموششان کنم .
جوان های امروز گوهر را می فهمند؟
نقشی که با جان و دل بازیگر زندگی شود و حس و روح و روان بازیگر در آن جاری شود بدون شک می تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند . در ذهن من همیشه مادر بزرگم مطابق با تصویر دوران کودکیم که چادر به سر ، سرسجاده نماز می خواند است . مادر بزرگم زن مومن و فرشته آسایی بود و من چون تجربه دیدن این نوع آدمها را در زندگی داشتم متوجه بودم که آدمها در ذاتشان فرشته هستند ومن از تجربه زیستی دیدن یک زن با ایمان که با ایمانش زندگی می کند در تکوین شخصیت عمه گوهر سریال استفاده زیادی انجام دادم و به اعتقادم قابل باور و پذیرش حتی برای جوان های امروزی است. جوان امروز دست نوازشگرعشق را مثل سایر مفاهیم انسانی در هر نوع شخصیت با هر اعتقاد و باهر پوشش ظاهری می شناسد.
حفظ فاصله با کلیشه ها
بعد از خواندن فیلم نامه نگران این بودم که این کار هم مثل برخی آثاری که به دهه شصت می پردازند کلیشه ای از آب دربیاید و در همین ارتباطبا کارگردان مطرحش کردم و پوریا آذربایجانی در پاسخ گفت با توجه به شناختی که از من دارید وکارهای مشترکی انجام داده ایم بابت چنین سوالی تعجب می کنم و هیچ وقت در کارهایم به سراغ کلیشه نرفته ام . در طول فیلمبرداری این حرف کارگردان برایم ثابت شد و اگر نگاههای غرض ورزانه را کناری قرار دهیم و منطقی به سریال نگاه کنیم علی رغم وجود ضعف هایی ، ساختار سریال درست و قابل باور است و تصویری که از دهه شصت در سریال ارائه می شود درست و تمیز است . اگر به یادمان باشد آن سالها ازتنوع رنگی رنگ های زنده زیادی در نوع لباس ها و فیزیک ساختمان ها و سایر امکان عمومی استفاده نمی شد . بنابراین اگر مطرح می شود که چرا فضای و رنگ های لباس و صحنه سریال چنین است. به دلیل انطباق پذیر شدنش با شرایط آن دوران و وفاداری به واقعیت ها است .
نقش آیدین آغداشلو
از دوران نوجوانی شاگرد آیدین آغداشلو بودم .ایشان انسان نازنین و وجود ارزشمندی دارند. کاریزمایی دارند که گاهی لازمه آرتیست بودن است و برای هر هنرمندی لازم است که در طول زندگیش با چنین کاریزمایی برخورد و مجالست داشته باشد . خصیصه متمایز کننده آیدین آغداشلو این است که هیچکدام از شاگردانش شبیه او نقاشی نمی کنند . ایشان علاوه بر تاثیر گذاری برای نقاش شدنم به من آموزش دادند که جهان را از پنجره های متعددی می توان نگاه کرد .
گفت و گو: احمد محمد اسماعیلی
لینک کوتاه : https://honarafarinnews.ir/n/285