جامعه سرآمدان رسانه در «رسامد» دور هم جمع شدند
1402/05/21 20:12
ششمین روز از چهلمین جشنواره فیلم فجر نیز تمام شد. روز ششم که که به دلیل شهادت امام هادی (ع) دیرتر از روزهای عادی بزگرار شد، با نشست خبری دبیر جشنواره آغاز و نشست خبری فیلم شب طلایی به پایان رسید.
به گزار "هنرآفرین" درمورد امروز شاید بتوان گفت تم موجود در برج میلاد تحت تاثیر ابراهیم حاتمی کیا بود. او هرچند به خانه جشنواره نیامد اما قطعا مهمترین چهره امروز به حساب می آمد.. این کارگردان سرشناس به دلیل کرونا نتوانست به عنوان تهیه کننده فیلم پسرش یوسف حاتمی کیا در جشنواره حضور پیدا کند اما از طرفی هواداران همیشگی اش سالن اصلی نمایش را برای تماشای فیلمی که نام او در بالای تیتراژ دیده می شد پر کردند. بازی مریلا زارعی یکی از بازیگرهای اصلی فیلم های حاتمی کیا در سالهای اخیر در فیلم «ملاقات خصوصی» و نقش او در این فیلم که مرتبط با ترور دانشمندان هسته ای ایران است نیز به نوعی یاد این کارگردان و یکی از فیلم های موفق اخیرش «بادیگارد» را به جشنواره آورد.
امروز همچنین مسعود نقاشزاده دبیر جشنواره فیلم فجر که بعد از سپری کردن دوران قرنطینه خود ظهر روز شنبه (16 بهمن ماه) در مرکز همایشهای برج میلاد حاضر شد، روبهروی خبرنگاران نشست و پاسخگوی سوالات آنها بود.
چه تعداد کارت برای خانه جشنواره صادر شده است؟
نقاشزاده، دبیر جشنواره در پاسخ به پرسشی درباره تعداد کارتهای صادر شده، اظهار کرد: سالن برج میلاد ۱۶۰۰ نفر ظرفیت دارد . برخی از افرادی کارت دارند امکان دسترسی به سالنها ندارد، کسانی که به سالنها دسترسی دارند و اغلب آنها از اهالی رسانه هستند که مجموع آنها برای ظرفیت ۷۰ درصد سالن است و طبق آمار بیش از این نبوده است.
در ادامه مدیر روابطعمومی جشنواره در این زمینه توضیح داد: برای کلیه بخشها ۲۳۰۰ کارت صادر شده است. از این آمار ۸۳۱ کارت برای اهالی رسانه صادر شده است که برخی از آنها در این فضا حضور ندارد و حدود ۱۳۱ نفر از این آمار، بخش فنی اهالی رسانه هستند که امکان دسترسی به سالن نمایش فیلم را ندارند.
نقاشزاده همچنین درباره آشفتگی برنامههای جشنواره و نوعی بیبرنامگی و غافلگیری در شرایط قرمز کرونایی و اینکه چه تعداد کارت صادر شده است؟ بیان کرد: واقعیت این است که ما روزانه برنامه را تغییر می دادیم و این غافلگیری نیست. آشفتگی روز اول جشنواره هم به همین دلیل بود. درباره سالن نشست در روز اول ماجرا این است که به دلیل پرده نمایش حساس سالن اصلی، جای دیگری درنظر گرفته شد ولی بنا به شرایط و تعداد متقاضیان تغییر کرد.
روایت مریلا زارعی از ایفای نقش یک همسر شهید هستهای
در ششمین روز جشنواره فیلم فجر، «هناس» به کارگردانی حسین دارابی با برداشتی آزاد از داستان ترور شهید داریوش رضایینژاد -دانشمند هستهای- در مرکز همایشهای برج میلاد با حضور همسر این شهید به نمایش درآمد.
مریلا زارعی در این باره این نقش خود در فیلم «هیاس» اظهار کرد: خانم پیرانی دست مرا بسیار باز گذاشتند و من جسارت کردم و گفتم از شما گوهری به اسم عشق و پایداری و ایمان گرفتم و سعی میکنم شرمنده شما نشوم و خواستم برای من دعا کنند. ایشان گاهی به دعوت ما سر صحنه میامدند ولی به من خیلی نزدیک نشدند چون کار سخت میشد و خواستم اگر به من اعتماد کردند اجازه دهند کار پیش برود. امروز هم برای اولین بار فیلم را تماشا کردم و وقتی اشکهایشان را دیدم جوابم را گرفتم.
او خطاب به همسر شهید گفت: خانم پیرانی اگر کاستی بود بر ما ببخشید و خدا شما را برای ما و آرمیتا حفظ کند
دارابی، کارگردات نیز در سخنانی درباره انتخاب زاویه دید برای روایت ترور گفت: با توجه به مسائل امنیتی و حساسیتهای موضوع، ورود به بعضی ماجراها سخت بود و ما اصلا نمیخواستیم فیلم جاسوسی بسازیم، بیشتر میخواستیم حس و حال همسر چنین شخصیتی را در این موقعیت روایت کنیم. اگر از زاویهای ای دیگر وارد میشدیم ممکن بود دچار گرفت و گیرهایی شویم که سعی کردیم پرهیز کنیم. این فیلم صرفا ریشه در واقعیت دارد و برگرفته از زندگی و ترور شهید رضایینژاد است.
بهروز شعیبی نیز که نقش شهید رضایینژاد را ایفا کرده است، در این زمینه گفت: فیلم هناس را خیلی دوست داشتم هم به خاطر حرفی که مطرح میکرد و هم به
خاطر عوامل این فیلم، اگر هم سوءتفاهم نشود بزرگترین افتخار برای من همکاری با مریلا خانم زارعی بود که پس از چند سال دوباره اتفاق افتاد.
گلایه سیاوش تهمورث از جشنواره فیلم فجر
سیاوش تهمورث در بخشی از این نشست فیلم «هیاس» با بیان اینکه ۵۶ سال است که کار هنری میکند ولی هیچگاه به افتتاحیه و اختتامیه دعوت نشده است، اظهار کرد: خیلی از هنرمندان در این مواقع جایی ندارند.
اعتماد ابراهیم حاتمیکیا به پسرش
دومین نشست ششمین روز جشنواره فیلم فجر به فیلم «شب طلایی» اولین ساخته یوسفحاتمیکیا اختصاص داشت.
ابراهیم حاتمیکیا، تهیهکننده این فیلم به دلیل ابتلا با کرونا در نشست رسانهای این فیلم حضور نداشت و اویس طوفانی به عنوان جانشین تهیهکننده حاضر شد.
اویس طوفانی درباره سرمایه تولید این فیلم توضیح داد: این فیلم اصلا سرمایه دولتی نداشته و امیرحسین اسدبیگی سرمایه ما را تامین کرد و اسپانسرهایی هم داشتیم. شهرداری هم قرار بود اسپانسر باشد اما تا الان یک ریال هم نگرفتهایم. ما تصور میکردیم یک کار تک لوکیشن، ساده و کم هزینه است، اما اینطور نبود و کرونا نیز گاهی توقف ایجاد میکرد. من و بهراد مهرجو هر دو سبقه سینمایی و رسانهای داشتیم اما رسیدن به این فضا برایمان رویا بود.
یوسف حاتمیکیا نیز در پاسخ به این پرسش که فیلمش بیشتر شبیه یک فیلم تلویزیونی است تا سینمایی بیان کرد: من تلاشم را کردم که یک اثر سینمایی بسازم؛ اگر اینطور نیست تلاش میکنم در فیلمهای آینده بهتر شود. ایده این فیلم از یک نگرانی و دغدغه آغاز شد و وقتی شروع به نوشتن طرح کردم، به سختی آن را پیش بردم.
یوسف حاتمیکیا ادامه داد: این اولین فیلمنامه من نبود ولی کار کردن با این تعداد بازیگر حرفهای که هر کدام کارگردان هستند واقعا سخت است. من افتخار میکنم که پسر ابراهیم حاتمی کیا هستم ولی کار اصلی با اویس و بهراد بود اما چون کارت تهیهکنندگی نداشتیم از نزدیکترین کسی که داشتم - یعنی پدرم - خواستم که این کار را انجام دهد و خوشبختانه کار را دوست داشت و به من اعتماد کرد و فقط دوبار سر صحنه آمد و از دور ما را هدایت میکرد.
مریم سعادت نیز درباره بازی در این فیلم گفت: برای بازی در این فیلم در ابتدا تست گریم دادم تا ببینیم کار در میآید یا نه و بعد از طرف دیگر خودم هم دوست داشتم نقش «زهرا» را بازی کنم، چراکه همیشه دنبال نقشهایی هستم که از من دور باشد و بازی کردن در نقش مادربزرگ این همه بچه برایم زیبا بود.
لینک کوتاه : https://honarafarinnews.ir/n/339