جامعه سرآمدان رسانه در «رسامد» دور هم جمع شدند
1402/05/21 20:12
اسماعیل کیایی مدیر صدور مجوز ساترا درباره روند صدور مجوزها در سازمان تنظیم و مقررات ساترا توضیح داد.
اسماعیل کیایی مدیر صدور مجوز ساترا شامگاه جمعه ۱۳ اسفندماه با حضور در برنامه «پرانتزباز» به سردبیریمارال دوستی در گفتگو با مجید واشقانی، بابک چمنآرا و نغمه دانش آشتیانی کارشناسان این برنامه درباره روند صدور مجوز در ساترا توضیح داد.
کیایی در ابتدای این گفتگو عنوان کرد: ساترا از سال ۹۶ مسئولیت صدور مجوز در حوزه صوت و تصویر را بر عهده گرفت و از آن زمان ما در حوزه صوت و تصویر مجوزهایی را صادر کردیم. در این فرایند کسی که خواهان صدور مجوز باشد یک آدرس اینترنتی را در سامانه satra.ir ثبت می کند و از این مرحله فرآیند صدور مجوز آغاز می شود و همکاران بنده حیطه تأمینگری را مشخص میکنند و یکسری استعلام های داخلی و استعلامهای صیانت خارجی انجام می شود. اگر سامانه به صورت حقیقی یا حقوقی ثبت کند که فرایند دارای مشکل خاصی نیست معمولا ما در مدت یک ماه مجوز اثر را صادر میکنیم.
واشقانی در ادامه گفت: سازمان ساترا فرایند صدور مجوزها را برای تهیه کنندگانی که در عرصه نمایش خانگی فعالیت می کنند یا فیلم هایی که ساخته می شود و رئالیتیشوهایی که این روزها برقرار است، قانونمند کرده است. یک واژه را از شما شنیدم به عنوان صیانت خارجی و من متوجه این عنوان نشدم.
کیایی توضیح داد: صیانت همان نقش حراست را دارد که از چند مرجع و از طریق مدیر و مالک رسانه استعلام می شود.
واشقانی در ادامه مطرح کرد: داستانی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود داشت این بود که اگر برای مجوز اقدام میکردید مثلا به شما می گفتند ۴۰۰ پرونده به شورای نظارت آمده است درحالی که شورا فقط هفتهای یکبار جلسه تشکیل میداد و تعداد کمی از پروندهها را بررسی میکردند و این باعث تلنبار شدن درخواستها می شد. اکنون این فرآیند چگونه است؟
مدیر صدور مجوز ساترا در پاسخ به این پرسش بیان کرد: من یک توضیحی به شما بدهم؛ ما در ساترا دو مجوز داریم که یکی را به سرویس ها و پلتفرمها می دهیم که در حوزه بنده است و من کارهایش را انجام میدهم و یکی هم پروانه انتشار محتوا است که ارشاد آن را صادر می کند و این در حوزه پایش ساتراست که اسمش پروانه انتشار محتوا است و کسانی که در حوزه فیلم و سریال فعالیت می کنند به آنجا می آیند، درخواست ثبت می کنند و پروانه انتشار را دریافت میکنند. حوزه ای که بنده هستم حوزه سرویس ها و پلتفرم هاست و اینها مقداری فرایندش با هم متفاوت است.
واشقانی گفت: پیشنهاد شما این است که محصولاتی که ساخته میشوند قاعدتا میخواهند وارد پلتفرمها شوند؟
کیایی اظهار کرد: بله. محصولات بعد از ساخته شدن وارد پلتفرم میشوند، قرارداد می بندند و آن محصول را پخش می کنند، مانند آثاری که اکنون موجود است.
واشقانی در ادامه پرسشی مطرح کرد: من فکر می کنم اکنون ۳-۴ پلتفرم داریم که فعالاند و اکثر کارهای تولیدشده از آنجا پخش میشوند و اگر کسی بخواهد پلتفرمی را برای ارائه اثرش انتخاب کند اینگونه نیست که کمی تحت سلطه شرایط آن چند پلتفرم قرار دارد؟
کیایی پاسخ داد: خیر اینطور نیست. متقاضیانی که ما داریم و حتی راهنماییشان هم میکنیم، کسانی هستند که فیلم آماده دارند و مجوز هم گرفتهاند. اکنون اگر شما به صفحه اصلی ساترا مراجعه کنید تمام پلتفرم هایی که مجوز دارند، در آنجا وجود دارد و تهیه کننده می تواند آزادانه انتخاب کند که اثرش کجا پخش شود.
واشقانی عنوان کرد: آقای کیایی ما چند پلتفرم داریم؟
کیایی در واکنش به این پرسش گفت: حدود ۱۳۰ پلتفرم داریم با موضوعات مختلف که یک سری از آنها آموزشی و کاربرمحور هستند.
چمن آرا کارشناس برنامه در ادامه خطاب به کیایی اظهار کرد: سوال من این است که آیا برای مجوز ساترا آیین نامه مشخص وجود دارد و من می توانم به عنوان یک تهیه کننده و کارگردان آیین نامه را مطالعه کنم و بعد فیلم خود را براساس آن بسازم و مطمئن باشم که مشکلی پیش نمی آید، یا اینکه این مجوز دادنها براساس نظر شخصی کارشناسانی است که ممکن است هر روز تغییر کنند؟
کیایی پاسخ داد: دو سامانه برای این کار وجود دارد؛ ابتدا سامانه پیشینی که فیلمنامه در آن مرحله آماده و در سامانه الماس ثبت می شود و یک مجوز اولیهای برای آن صادر می شود و یک سامانه دیگر برای زمانی است که فیلم ساخته و پخش شود که در اینجا فیلم رسما وارد فرایند دریافت مجوز ساترا میشود. کارشناسان برای دریافت مجوز حضور دارند و ضوابط و قوانین هم وجود دارد درنتیجه کارشناسان نظر می دهند و با توجه به پلتفرمی که از قبل مشخص شده است فیلم پخش می شود.
چمنآرا بیان کرد: ممکن است قبل از اقدام برای صدور مجوز با شما یا کارشناسان مشورت کنند اما اگر شما یا کارشناسان تغییر کنید، فیلم یا سریالی که مجوز گرفتهاست، ممکن است با انتصابهای بعدی مجوز نگیرد و در این شرایط تکلیف چه می شود؟
مدیر صدور مجوز ساترا گفت: من به عنوان مدیر صدور مجوزهای ساترا راهنمایی میکنم که افراد میتوانند این پلتفرم ها را در صفحه اول سایت مشاهده کنند و به هر پلتفرمی که دلخواهشان است، مراجعه کنند و سرویس بگیرند و این مساله با تغییر افراد خیلی عوض نخواهد شد.
دانش دیگر کارشناس این برنامه خاطرنشان کرد: ساترا در دوره قبل سعی می کرد هویت و شخصیت مستقلی از صداوسیما داشته باشد در حالی که سازمان صداوسیما همچنان سعی می کرد ساترا را به عنوان بازوان اجرایی خود حفظ کند. حضور آقای سعید مقیسه در ریاست ساترا گزینه دوم را تقویت کرد و یک نگرانی هایی هم در دوستان سریالساز یا برنامه های مسابقهای و… به وجود آمد که نکند این نگاه سازمان صداوسیما، شبکه نمایش خانگی را به سمت سریالهای تلویزیونی و محدودیت های تلویزیون ببرد؟
کیایی در واکنش به این مساله اظهار کرد: خیر. وقتی که سازمان تنظیم مقررات ساترا در چند سال قبل واگذار شد با یک آگاهی و شناختی این واگذاری انجام شد و یک سری مشکلاتی در شبکه نمایش خانگی وجود داشت و واگذاری ساترا به سازمان صدا و سیما، شبکه نمایش خانگی را به سمت فضای تلویزیون و محدودیتهای آن نمیبرد و اکنون هم به این سمت نرفته است.
دانش گفت: بیقیدوبندی هزینههای تولید در شبکه های نمایش خانگی عادی شده است و به نظر ریشه این موضوع لغو معافیتهای مالیاتی هنرمندان که در دو سال گذشته مطرح شده است، به دستمزدهای عجیب و غریبی بازمیگردد که در شبکه نمایش خانگی پرداخت میشود و سینما، تلویزیون و تئاتر را نیز به خودش مبتلا کرده است آیا واقعا روی وضعیت مالی این پلتفرم ها نظارت خواهید کرد؟
کیایی در پاسخ تصریح کرد: ساترا بخشهای مختلفی برای نظارت بر موضوعات اقتصادی پلتفرمها دارد که اگر تخلف و اختلافی در این زمینه وجود داشته باشد، به موضوع ورود پیدا می کند و با قوانین و مقرراتی که وضع میکند، مشکلات را اصلاح می کند. ما یک حوزه معاونت اقتصادی در ساترا داریم که بر این موارد نظارت می کند.
دانش در ادامه اظهار کرد: قانون موجود در ساترا در زمینه اقتصادی، قانون کافیای نیست و یا ساکت است و قدرت اجرایی زیادی ندارد اما خواهش من این است که بررسی این موضوع را در دستور کار خود قرار دهید.
کیایی گفت: بیش از چهار سال از عمر ساترا نمی گذرد و آقای مقیسه سومین مدیری است که مسئولیت این نهاد را برعهده میگیرد و این تغییرات زیاد یک مقدار کارها را عقب می اندازد. اگر یک مدیر ثابت در ساترا وجود داشت شاید مقررات لازم تاکنون ابلاغ شده بود و ما هم این قضایا را پیش میبردیم.
دانش در ادامه خاطرنشان کرد: در این سالها چیزی به عنوان کارگزاریها در ساترا خلق کرده بودند که اطلاعات درستی از اینکه چه کسانی این کارگزاریها را خواهند گرفت و اینکه این کارگزاریها نقششان چیست؟ مشخص نبود و این سوال پیش میآمد که اصلا چرا باید یک نهاد دولتی که وظیفهاش صدور مجوز است به بخش خصوصی واگذار کند؟ و این موضوع هیچوقت شفاف سازی نشد.
کیایی تشریح کرد: این نگاه مدیران قبلی بود که احتمالا قصد داشتند کارگزاری ها را وارد ساترا کنند. بیان کردن جزئیات این طرح کار من نیست که آیا کار قانونی کردهاند یا خیر، اما بعد از اینکه آقای مقیسه رییس ساترا شدند و حتی کمی قبلتر تصمیم بر این شد که خود سازمان ساترا مانند گذشته بر فرآیندهای صدور مجوز نظارت داشته باشد.
واشقانی به عنوان پرسش پایانی گفت: اینکه من مراجعه می کنم و می گویم من مجید واشقانی بازیگر هستم آیا پروسه تایید صلاحیت من در ساترا وجود دارد و اگر وجود دارد در ساترا این اتفاق میافتد یا در جایی دیگر؟
کیایی در پایان تصریح کرد: ما یک فضای پیشینی داریم که نویسنده یا تهیهکننده متن را آماده دارد یا فیلمی را آماده دارد و در سازمان صداوسیما ثبت می شود و فرآیندهای طی میشود و به مرحله تولید میرسد و بقیه کارها در ساترا انجام میشود. در واقع آنجا هر کسی که میخواهد در روند تولید باشد، احضار میشود و همه افرادی که میخواهند در این پروژه کار کنند، استعلام میشوند و به آن ها اجازه فعالیت داده می شود و مجوز کار صادر می شود.
لینک کوتاه : https://honarafarinnews.ir/n/406